
Język polski - sylabus dla klasy 7. i 8.
W trakcie dwuletniego przygotowania do E8 materiał do opanowania z języka polskiego jest podzielony pomiędzy klasę 7. i 8. Wszystkie poniższe wymagania egzaminacyjne zostaną przećwiczone w oparciu o zadania typu egzaminacyjnego.
Klasa 7
​
1. Analiza i interpretacja utworu
-
Budowa utworu
-
Åšrodki stylistyczne
-
Liryka (elementy retoryki, argumentowanie, uzasadnianie)
-
Epika
-
Dramat.
​
2. Omówienie i interpretacja dzieÅ‚ literatury
-
Ignacy Krasicki (wybrane bajki)
-
Jan Kochanowski (Fraszki i Pieśni)
-
Adam Mickiewicz (Åšmierć PuÅ‚kownika oraz Reduta Ordona, Åšwitezianka, Powrót taty; Pani Twardowska)
-
Ignacy Krasicki (Żona modna)
-
Henryk Sienkiewicz (Latarnik, W pustyni i w puszczy)
-
Charles Dickens (Opowieść wigilijna)
-
Antoine de Saint-Exupéry (MaÅ‚y Książę)
-
Juliusz SÅ‚owacki (Balladyna, W pamiÄ™tniku Zofii Bobrówny)
-
Aleksander Fredro (Zemsta
-
Bolesław Prus, Katarynka
-
John Ronald Reuel Tolkien (Hobbit, czyli tam i z powrotem)
-
Wybrane mity greckie, podania i legendy polskie, baśnie polskie i europejskie
-
Biblia (stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie)
-
Nancy H. Kleinbaum (Stowarzyszenie umarÅ‚ych poetów)
-
Teksty nieliterackie.
3. Tworzenie wypowiedzi
-
Wypowiedź argumentacyjna: rozprawka, artykuÅ‚, przemówienie
-
Opowiadanie twórcze
-
List prywatny
-
Krótkie formy użytkowe- zaproszenie, ogÅ‚oszenie.
​
4. Kształcenie językowe
-
Fleksja (rozpoznawanie części mowy, wskazywanie różnic miÄ™dzy nimi; rozpoznawanie form przypadków, liczb, osób, czasów i rodzajów gramatycznych; stopniowanie przymiotników i przysÅ‚ówków oraz ich użycie w wypowiedzi)
-
SkÅ‚adnia (rozpoznawanie części zdania, rozróżnianie oznajmujÄ…cych, pytajÄ…cych i rozkazujÄ…cych; wypowiedzenie, rozpoznawanie w tekÅ›cie zdaÅ„ pojedynczych nierozwiniÄ™tych i rozwiniÄ™tych, pojedynczych i zÅ‚ożonych wspóÅ‚rzÄ™dnie i podrzÄ™dnie, równoważników zdaÅ„, rozróżnianie wypowiedzeÅ„ wielokrotnie zÅ‚ożonych)
-
SÅ‚owotwórstwo (wyraz podstawowy i wyraz pochodny, podstawa sÅ‚owotwórcza, temat sÅ‚owotwórczy, formant, funkcje formantów, rodzina wyrazów, wyraz pokrewny, rdzeÅ„, wyrazy zÅ‚ożone)
-
Zróżnicowanie sÅ‚ownictwa (archaizmy, kolokwializmy; rozpoznawanie nazw osobowych i miejscowych, używanie poprawnych form gramatycznych imion, nazwisk, nazw miejscowych i nazw mieszkaÅ„ców, rozpoznawanie stylu potocznego, urzÄ™dowy, artystycznego, naukowego, publicystycznego)
-
Komunikacja i poprawność jÄ™zykowa (grzeczność jÄ™zykowa, norma wzorcowa i użytkowa, bÅ‚Ä…d jÄ™zykowy, Å›wiadome posÅ‚ugiwanie siÄ™ różnymi formami jÄ™zykowymi)
-
Ortografia i interpunkcja (reguÅ‚y pisowni wyrazów z “ó”, “u”, “ch”, “h”, “rz”, "ż”, “nie z różnymi częściami mowy, zasady użycia znaków interpunkcyjnych)
-
Fonetyka (gÅ‚oska, litera, sylaba, funkcje litery “i”, samogÅ‚oski i spóÅ‚gÅ‚oski, jak powstajÄ… gÅ‚oski, okreÅ›lanie cech gÅ‚oski, upodobnienia fonetyczne).
5. Praca na arkuszach egzaminacyjnych (rozwiÄ…zanie minimum 3 arkuszy).
Klasa 8
1. Analiza i interpretacja utworu
-
Budowa utworu
-
Åšrodki stylistyczne
-
Liryka (elementy retoryki, argumentowanie, uzasadnianie)
-
Epika
-
Dramat.
​
2. Omówienie i interpretacja dzieÅ‚ literatury
-
Jan Kochanowski (Treny)
-
Adam Mickiewicz (Pan Tadeusz, Dziady cz. II, wybrany utwór z Sonetów krymskich)
-
Henryk Sienkiewicz (Quo Vadis)
-
Aleksander Kamiński (Kamienie na szaniec
-
Sławomir Mrożek (Artysta)
-
Melchior Wańkowicz (Tędy i owędy, wybrany reportaż)
-
Stefan Żeromski (Syzyfowe prace).
-
John Green (Gwiazd naszych wina)
-
Teksty nieliterackie.
​
3. Tworzenie wypowiedzi
-
Wypowiedź argumentacyjna: rozprawka, artykuÅ‚, przemówienie, list otwarty
-
WspóÅ‚czesna wersja baÅ›ni, mitu lub przypowieÅ›ci
-
Opowiadanie twórcze
-
Krótkie formy użytkowe- zaproszenie, ogÅ‚oszenie, dedykacja, życzenia.
​
4. Kształcenie językowe
-
Fleksja (rozpoznawanie w wypowiedziach części mowy- rzeczownika, czasownika, przymiotnika, przysÅ‚ówka, liczebnika, zaimka, przyimka, spójnika, wskazywanie różnic miÄ™dzy nimi; rozpoznawanie w tekÅ›cie form przypadków, liczb, osób, czasów i rodzajów gramatycznych; stopniowanie przymiotników i przysÅ‚ówków oraz ich użycie w wypowiedzi, powtórzenie i utrwalenie wiadomoÅ›ci z poprzedniego roku)
-
SkÅ‚adnia (rozpoznawanie podstawowych funkcji skÅ‚adniowych wyrazów użytych w wypowiedziach-podmiot, orzeczenie, dopeÅ‚nienie, przydawka, okolicznik; poprawne stosowanie imiesÅ‚owowego równoważnika zdania i rozumienie jego funkcji; przeksztaÅ‚canie go na zdanie zÅ‚ożone i odwrotnie; mowa zależna i niezależna, powtórzenie i utrwalenie wiadomoÅ›ci z poprzedniego roku)
-
SÅ‚owotwórstwo (powtórzenie i utrwalenie wiadomoÅ›ci z poprzedniego roku)
-
Zróżnicowanie sÅ‚ownictwa (dostrzeganie zróżnicowania sÅ‚ownictwa, w tym rozpoznawanie sÅ‚ownictwa ogólnonarodowego i sÅ‚ownictwa o ograniczonym zasiÄ™gu, używanie poprawnych form gramatycznych imion, nazwisk, nazw miejscowych i nazw mieszkaÅ„ców)
-
Komunikacja i poprawność językowa (grzeczność językowa, norma wzorcowa i użytkowa, błąd językowy)
-
Frazeologizmy
-
Ortografia i interpunkcja (wykorzystywanie wiedzy o wymianie gÅ‚osek w wyrazach pokrewnych oraz w tematach fleksyjnych wyrazów odmiennych; różnice w pisowni samogÅ‚osek ustnych i nosowych, spóÅ‚gÅ‚osek twardych i miÄ™kkich, dźwiÄ™cznych i bezdźwiÄ™cznych; zasady pisowni wyrazów nieodmiennych i pisowni partykuÅ‚y „nie” z różnymi częściami mowy; zasady pisania nazw wÅ‚asnych i nazw pospolitych; przytaczanie cudzych wypowiedzi, powtórzenie i utrwalenie wiadomoÅ›ci z poprzedniego roku)
-
Fonetyka (powtórzenie i utrwalenie wiadomoÅ›ci z poprzedniego roku).
​
5. Praca na arkuszach egzaminacyjnych (rozwiÄ…zanie minimum 5 arkuszy)
​
Po opublikowaniu szczegóÅ‚owych wymagaÅ„ egzaminacyjnych dla lat 2024/2025 i późniejszych możliwe jest wprowadzenie zmian w sylabusie.