top of page
Czytając książkę

Język polski - sylabus dla klasy 7. i 8.

W trakcie dwuletniego przygotowania do E8 materiał do opanowania z języka polskiego jest podzielony pomiędzy klasę 7. i 8. Wszystkie poniższe wymagania egzaminacyjne zostaną przećwiczone w oparciu o zadania typu egzaminacyjnego.

Klasa 7

​

1. Analiza i interpretacja utworu

  • Budowa utworu

  • Åšrodki stylistyczne

  • Liryka (elementy retoryki, argumentowanie, uzasadnianie)

  • Epika

  • Dramat.

​

2. Omówienie i interpretacja dzieÅ‚ literatury

  • Ignacy Krasicki (wybrane bajki)

  • Jan Kochanowski (Fraszki i PieÅ›ni)

  • Adam Mickiewicz (Åšmierć PuÅ‚kownika oraz Reduta Ordona, Åšwitezianka, Powrót taty; Pani Twardowska)

  • Ignacy Krasicki (Å»ona modna)

  • Henryk Sienkiewicz (Latarnik, W pustyni i w puszczy)

  • Charles Dickens (Opowieść wigilijna)

  • Antoine de Saint-Exupéry (MaÅ‚y Książę)

  • Juliusz SÅ‚owacki (Balladyna, W pamiÄ™tniku Zofii Bobrówny)

  • Aleksander Fredro (Zemsta

  • BolesÅ‚aw Prus, Katarynka

  • John Ronald Reuel Tolkien (Hobbit, czyli tam i z powrotem)

  • Wybrane mity greckie, podania i legendy polskie, baÅ›nie polskie i europejskie

  • Biblia (stworzenie Å›wiata i czÅ‚owieka oraz wybrane przypowieÅ›ci ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miÅ‚osiernym Samarytaninie)

  • Nancy H. Kleinbaum (Stowarzyszenie umarÅ‚ych poetów)

  • Teksty nieliterackie.

 

3. Tworzenie wypowiedzi

  • Wypowiedź argumentacyjna: rozprawka, artykuÅ‚, przemówienie

  • Opowiadanie twórcze

  • List prywatny

  • Krótkie formy użytkowe- zaproszenie, ogÅ‚oszenie.

​

4. Kształcenie językowe

  • Fleksja (rozpoznawanie części mowy, wskazywanie różnic miÄ™dzy nimi; rozpoznawanie form przypadków, liczb, osób, czasów i rodzajów gramatycznych; stopniowanie przymiotników i przysÅ‚ówków oraz ich użycie w wypowiedzi)

  • SkÅ‚adnia (rozpoznawanie części zdania, rozróżnianie oznajmujÄ…cych, pytajÄ…cych i rozkazujÄ…cych; wypowiedzenie, rozpoznawanie w tekÅ›cie zdaÅ„ pojedynczych nierozwiniÄ™tych i rozwiniÄ™tych, pojedynczych i zÅ‚ożonych wspóÅ‚rzÄ™dnie i podrzÄ™dnie, równoważników zdaÅ„, rozróżnianie wypowiedzeÅ„ wielokrotnie zÅ‚ożonych)

  • SÅ‚owotwórstwo (wyraz podstawowy i wyraz pochodny, podstawa sÅ‚owotwórcza, temat sÅ‚owotwórczy, formant, funkcje formantów, rodzina wyrazów, wyraz pokrewny, rdzeÅ„, wyrazy zÅ‚ożone)

  • Zróżnicowanie sÅ‚ownictwa (archaizmy, kolokwializmy; rozpoznawanie nazw osobowych i miejscowych, używanie poprawnych form gramatycznych imion, nazwisk, nazw miejscowych i nazw mieszkaÅ„ców, rozpoznawanie stylu potocznego, urzÄ™dowy, artystycznego, naukowego, publicystycznego)

  • Komunikacja i poprawność jÄ™zykowa (grzeczność jÄ™zykowa, norma wzorcowa i użytkowa, bÅ‚Ä…d jÄ™zykowy, Å›wiadome posÅ‚ugiwanie siÄ™ różnymi formami jÄ™zykowymi)

  • Ortografia i interpunkcja (reguÅ‚y pisowni wyrazów z “ó”, “u”, “ch”, “h”, “rz”, "ż”, “nie z różnymi częściami mowy, zasady użycia znaków interpunkcyjnych)

  • Fonetyka (gÅ‚oska, litera, sylaba, funkcje litery “i”, samogÅ‚oski i spóÅ‚gÅ‚oski, jak powstajÄ… gÅ‚oski, okreÅ›lanie cech gÅ‚oski, upodobnienia fonetyczne).

 

5. Praca na arkuszach egzaminacyjnych (rozwiÄ…zanie minimum 3 arkuszy).

 

Klasa 8

1. Analiza i interpretacja utworu

  • Budowa utworu

  • Åšrodki stylistyczne

  • Liryka (elementy retoryki, argumentowanie, uzasadnianie)

  • Epika

  • Dramat.

​

2. Omówienie i interpretacja dzieÅ‚ literatury

  • Jan Kochanowski (Treny)

  • Adam Mickiewicz (Pan Tadeusz, Dziady cz. II, wybrany utwór z Sonetów krymskich)

  • Henryk Sienkiewicz (Quo Vadis)

  • Aleksander KamiÅ„ski (Kamienie na szaniec

  • SÅ‚awomir Mrożek (Artysta)

  • Melchior WaÅ„kowicz (TÄ™dy i owÄ™dy, wybrany reportaż)

  • Stefan Å»eromski (Syzyfowe prace).

  • John Green (Gwiazd naszych wina)

  • Teksty nieliterackie.

​

3. Tworzenie wypowiedzi

  • Wypowiedź argumentacyjna: rozprawka, artykuÅ‚, przemówienie, list otwarty

  • WspóÅ‚czesna wersja baÅ›ni, mitu lub przypowieÅ›ci

  • Opowiadanie twórcze

  • Krótkie formy użytkowe- zaproszenie, ogÅ‚oszenie, dedykacja, życzenia.

​

4. Kształcenie językowe

  • Fleksja (rozpoznawanie w wypowiedziach części mowy- rzeczownika, czasownika, przymiotnika, przysÅ‚ówka, liczebnika, zaimka, przyimka, spójnika, wskazywanie różnic miÄ™dzy nimi; rozpoznawanie w tekÅ›cie form przypadków, liczb, osób, czasów i rodzajów gramatycznych; stopniowanie przymiotników i przysÅ‚ówków oraz ich użycie w wypowiedzi, powtórzenie i utrwalenie wiadomoÅ›ci z poprzedniego roku)

  • SkÅ‚adnia (rozpoznawanie podstawowych funkcji skÅ‚adniowych wyrazów użytych w wypowiedziach-podmiot, orzeczenie, dopeÅ‚nienie, przydawka, okolicznik; poprawne stosowanie imiesÅ‚owowego równoważnika zdania i rozumienie jego funkcji; przeksztaÅ‚canie go na zdanie zÅ‚ożone i odwrotnie; mowa zależna i niezależna, powtórzenie i utrwalenie wiadomoÅ›ci z poprzedniego roku)

  • SÅ‚owotwórstwo (powtórzenie i utrwalenie wiadomoÅ›ci z poprzedniego roku)

  • Zróżnicowanie sÅ‚ownictwa (dostrzeganie zróżnicowania sÅ‚ownictwa, w tym rozpoznawanie sÅ‚ownictwa ogólnonarodowego i sÅ‚ownictwa o ograniczonym zasiÄ™gu, używanie poprawnych form gramatycznych imion, nazwisk, nazw miejscowych i nazw mieszkaÅ„ców)

  • Komunikacja i poprawność jÄ™zykowa (grzeczność jÄ™zykowa, norma wzorcowa i użytkowa, bÅ‚Ä…d jÄ™zykowy)

  • Frazeologizmy

  • Ortografia i interpunkcja (wykorzystywanie wiedzy o wymianie gÅ‚osek w wyrazach pokrewnych oraz w tematach fleksyjnych wyrazów odmiennych; różnice w pisowni samogÅ‚osek ustnych i nosowych, spóÅ‚gÅ‚osek twardych i miÄ™kkich, dźwiÄ™cznych i bezdźwiÄ™cznych; zasady pisowni wyrazów nieodmiennych i pisowni partykuÅ‚y „nie” z różnymi częściami mowy; zasady pisania nazw wÅ‚asnych i nazw pospolitych; przytaczanie cudzych wypowiedzi, powtórzenie i utrwalenie wiadomoÅ›ci z poprzedniego roku)

  • Fonetyka (powtórzenie i utrwalenie wiadomoÅ›ci z poprzedniego roku).

​

5. Praca na arkuszach egzaminacyjnych (rozwiÄ…zanie minimum 5 arkuszy)

​

Po opublikowaniu szczegóÅ‚owych wymagaÅ„ egzaminacyjnych dla lat 2024/2025 i późniejszych możliwe jest wprowadzenie zmian w sylabusie.

©2022 by Sernik. Centrum Edukacyjno-Terapeutyczne. Proudly created with Wix.com

bottom of page